Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
Enric Auquer a 'El día del Watusi'
Foto: José Novoa / Teatre LliureEnric Auquer a 'El día del Watusi'

Les obres de teatre recomanades de la cartellera de Barcelona

La cartellera de teatre barcelonina és extensa i aquí trobaràs les obres imprescindibles

Escrit per
Andreu Gomila
Col·laboradors
María José Gómez
i
Borja Duñó
Publicitat

Des d'espectacles més petits a grans produccions, de monòlegs a espatarrants musicals... La cartellera de teatre de Barcelona és potent i ofereix xous per a tota mena de públic. Si us pregunteu quines són les millors obres que es poden veure als nostres escenaris, hem fet una tria de les peces que no us heu de perdre de cap de les maneres: i no badeu gaire, que us podeu quedar sense entrades!

NO T'HO PERDIS: Els millors musicals i les millors obres de teatre infantil a Barcelona  

 

Les millors obres de la cartellera de Barcelona

  • 3 de 5 estrelles
  • Teatre
  • El Poble-sec
  • Crítica de Time Out

És curiós, el teatre. Pots tenir un text contrastat per 25 segles de tradició, dos dels millors intèrprets del país, unes possibilitats espaterrants, i sortir-te'n només a mitges. Perquè la 'Ifigènia' d'Alícia Gorina al Teatre Lliure és això, un muntatge que promet, que exclama bellesa, que sol·licita una mirada atenta, però que acaba en una destral que tots saben on és i volen desenterrar, actors i actrius pujant i baixant escales i un cor que canta els peus de pàgina.

El dramaturg Albert Arribas ha fusionat les dues parts de la història escrita per Eurípides al segle V aC, 'Ifigènia a l'Àulida' i 'Ifigènia entre els taures', en una proposta coherent, sintètica, que es posa en marxa amb l'anunci del sacrifici de la filla d'Agamèmnon i Clitemnestra perquè els vaixells grecs puguin atacar Troia per rescatar Helena i acaba amb el retrobament d'Ifigènia amb el seu germà Orestes en territori dels bàrbars, amb l'objectiu de tornar a Grècia. Res a dir. El problema passa entremig, fins i tot abans, quan l'espectacle comença i tenim un cor de cinc noies que ens va oferint informació que no ens cal, un curset accelerat de mitologia grega.

  • 3 de 5 estrelles
  • Teatre
  • Fort Pienc
  • Crítica de Time Out

Ferdinand Bruckner, a finals dels anys 20 del segle XX, ja sabia el que li venia a sobre: el desencís, la barbàrie nazi. Primer va escriure 'El mal de la joventut' i, poc després, 'Els criminals', una peça molt moderna per al seu temps i que avui ens arriba amb unes possibilitats tècniques que ell ja devia imaginar. El primer acte, quan ens fica dins una escala de veïns, com Georges Perec a 'La vida, manual d'ús', és excepcional. I quan desplega totes les malifetes que s'hi cometen, de pis en pis, de llar en llar, ens hipnotitza.

Aixecar 'Els criminals' requereix un prodigi, un gran teatre. I el muntatge que ha ideat Jordi Prat i Coll al TNC és estèticament imbatible, amb, d'entrada, el perfil d'un edifici amb diferents habitatges on els intèrprets desenvolupen totes les microtrames d'aquest trencaclosques. Li cal, tanmateix, certa proximitat, una certa amplificació, un zoom cinematogràfic, perquè l'espectador no es perdi. Una cosa que la funció no té.

Publicitat
  • 5 de 5 estrelles
  • Teatre
  • Vila de Gràcia
  • Crítica de Time Out

Era molt fàcil estavellar-se contra 'El día del Watusi', contra una novel·la que és un somni, un programa i una decepció, que està aixecada al voltant d'una gran mentida i que provoca calfreds tant d'esgarrifança com de goig en el lector. L'intent d'Iván Morales de fer-se-la seva i muntar-la ja hauria merescut uns quants elogis. Però el que ha aconseguit amb aquest equip d'intèrprets capitanejats per Enric Auquer no és d'aquest món, una funció catàrtica, que respecta la font sense deixar-se vèncer, per doblegar-la al llenguatge teatral tot fent servir tot el que teatre permet: vivència.

Morales ha construït una peça immersiva que trenca a cops de maça la quarta paret. Són una mica més de quatre hores, sí, però surts del teatre preguntant quan la tornen a fer. I, els que no coneixen la novel·la, la majoria d'espectadors, amb unes ganes terribles de paladejar-la. El mèrit de tot plegat rau en el punt de vista i una orquestra molt ben afinada.

  • 4 de 5 estrelles
  • Teatre
  • Crítica de Time Out

“Què és la vida?”, li pregunta la Fujiko al Tetsuo. Fa sis anys que són en una residència per a gent gran i ella té Alzheimer. S'acaba de despertar i no ha reconegut el seu marit com a tal. Diu que encara no s'han casat, que és el seu promès i demana a la direcció del centre que posin un biombo entre els dos llits, per pudor. Ell intenta seguir-li el corrent, no trasbalsar-la ni contradir-la. Per això, quan li llança la pregunta, ell li demana que la contesti ella. “La vida és l'amor”, li diu la Fujiko.

Blai Bonet, als seus dietaris, va deixar anotada una frase determinant: “A l'horabaixa de la vida, serem jutjats sobre l'amor”. I 'Lluna plena', la novel·la d'Aki Shimazaki que Àlex Rigola ha adaptat al teatre, parla d'això. Perquè la Fujiko (Lluïsa Castell) i el Tetsuo (Andreu Benito) han passat tota la vida junts, des que els van arranjar el casament. Van tenir dos fills, van patir el tràngol de perdre una filla. Però, s'han estimat?

Publicitat
  • 4 de 5 estrelles
  • Teatre
  • El Raval
  • Crítica de Time Out

Jordi Casanovas ha tornat a demostrar que, quan es tracta de portar un cas judicial al teatre, per extrem que sigui, ell sap com fer-ho i, a més, lliurar-nos una obra impecable. Fa cinc anys, va estrenar al desaparegut Teatro Kamikaze de Madrid 'Jauría', un text protagonitzat per María Hervás i dirigit per Miguel del Arco que va deixar el públic bocabadat per com tractava els fets de 'La Manada', aquella nit de Sant Fermí a Pamplona en què una noia va ser violada per cinc homes. Casanovas no es va inventar res. Va utilitzar únicament el material públic del judici, com ja va fer a 'Ruz-Bárcenas', el duel entre l'antic tresorer del Partit Popular i el jutge que va instruir el seu cas.

Els musicals recomanats

  • Teatre
  • Teatre i Arts Escèniques

El musical 'Michael’s Legacy' que venera el llegat del rei del pop aterra durant dues setmanes a Barcelona, del 15 al 26 de maig, al Teatre Poliorama. Es tracta d'un tribut al concepte que Michael Jackson oferia en les seves gires, amb veus, música i ball en directe. Es tracta del primer homenatge al Rei del Pop que replica exactament les cançons originals de l’artista, interpretades per una formació de quatre músics i coreografiades per vuit ballarins. 

  • Teatre
  • Teatre i Arts Escèniques

Retre un bon homenatge a la vida d’algú és una feina complicada, però el director de l’espectacle 'Piaf! The Show', Gil Marsalla, ho va aconseguir: familiars i amics de la icònica Edith Piaf coincideixen que aquesta obra és "el més bell homenatge mai produït sobre la carrera de l’artista". No és d’estranyar, per tant, que quinze anys després de la seva estrena, el show hagi recorregut més de cinquanta països, sumant un milió d’espectadors, i que actualment sigui l’espectacle francès amb major èxit internacional. 

L’any passat, per commemorar el 60 aniversari de la mort de Piaf, el show va posar en marxa la seva tercera gira mundial amb més de 120 dates, quatre de les quals se celebraran a Barcelona. Així doncs, del 13 al 16 de juny, 'Piaf! The Show' aterrarà al Teatre Tívoli de la ciutat. 

Publicitat
  • Teatre
  • Musical
  • El Poble-sec

Les veles s'inflaran i el vent ens portarà per últim cop als escenaris el musical basat en l'obra homònima d'Àngel Guimerà, 'Mar i cel'. En la quarta edició de l'espectacle del 14 de setembre al 27 d'octubre del 2024 la companyia Dagoll Dagom hissa les veles del mític vaixell per acomiadar-se d'aquesta obra als escenaris després de 50 anys.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat